Tikjimo ipainimas
Katalik Banyios Katekizmas apie krikioni tikjimo ipainim: I dalis, II skyrius (185-1065)
Apatal tikjimo ipainimas
TIKIU DIEV TV visagal,
dangaus ir ems Sutvrj;
ir Jz Krist,
vienatin jo Sn, ms Viepat,
(nusilenkiame) kuris prasidjo i ventosios Dvasios,
gim i Mergels Marijos, (atsitiesiame)
kentjo prie Poncijaus Piloto,
buvo prikaltas prie kryiaus,
numirs ir palaidotas;
nueng pragarus;
treij dien klsi i numirusi;
eng dang,
sdi visagalio Dievo Tvo deinje,
i ten ateis gyvj ir mirusij teisti.
Tikiu ventj Dvasi,
ventj visuotin Banyi,
ventj bendravim,
nuodmi atleidim,
kno i numirusi prisiklim
ir aminj gyvenim.
Amen.
IMPRIMATUR. + Vysk. Jonas Boruta SJ.
Plg. ventojo roinio pamaldos. Vilnius: Katalik pasaulis, 2003. P. 83.
Tikjimas yra mogaus atsakymas Dievui, kuris apsireikia ir atsiduoda, gausiai teikdamas viesos galutins savo gyvenimo prasms iekaniam mogui. Banyia vis savo tikjimo esm norjo sutelkti organikas ir darnias santraukas, pirmiausia skirtas besirengiantiems Kriktui. v. Kirilas Jeruzalietis sako, kad i tikjimo sintez nra sudaryta pagal moni nuomones; i viso ventojo Rato buvo isirinkta tai, kas svarbiausia, kad bt sudaryta vieninga tikjimo doktrina. ios tikjimo santraukos vadinamos Tikjimo ipainimais, nes jos glaustai ireikia krikioni ipastam tikjim. Jos vadinamos Credo, (Tikiu), nes paprastai prasideda iuo lotynikuoju odiu. Jos vadinamos ir tikjimo simboliais, nes yra tikinij atpainimo ir bendrumo enklas.
Pirm kart tikjimas ipastamas Krikto metu. Tad tikjimo simbolis pirmiausia yra Krikto simbolis. Kadangi kriktijama vardan Tvo ir Snaus, ir ventosios Dvasios (Mt 28, 19), Krikto metu ipastamos tiesos yra idstytos pagal ry su trimis veniausiosios Trejybs Asmenimis.
Kalbti Credo tikint - tai bendrauti su Dievu Tvu ir Snumi, ir ventja Dvasia. Taip pat tai bendravimas ir su visa Banyia, kuri mums perduoda tikjim ir kurios prieglobstyje mes tikime.
Banyios gyvenimui ypa svarbs du simboliai:
Apatal Simbolis (Apatal tikjimo ipainimas). Taip vadinamas dl to, kad jis laikomas tikslia apatal tikjimo santrauka. Tai senas Romos Banyios tikjimo simbolis, perduodamas Krikto valand.
Nikjos Konstantinopolio Simbolis yra dviej pirmj visuotini Banyios Susirinkim (325 ir 381 m.) vaisius. Ir iandien jis yra bendras visoms didiosioms Ryt ir Vakar Banyioms.
Nikjos Konstantinopolio tikjimo ipainimas
TIKIU VIEN DIEV, visagal Tv,
dangaus ir ems, regimosios ir neregimosios visatos Krj.
Tikiu vien Viepat Jz Krist, vienatin Dievo Sn,
prie visus amius gimus i Tvo:
Diev i Dievo, vies i viesos, tikr Diev i tikro Dievo;
gimus, bet ne sukurt, esant vienos prigimties su Tvu.
Per j visa yra padaryta.
Jis dl ms, moni, dl ms iganymo nueng i dangaus.
(nusilenkiame) ventosios Dvasios veikimu
prim kn i Mergels Marijos ir tapo mogumi. (atsitiesiame)
Valdant Poncijui Pilotui,
jis dl ms buvo prikaltas prie kryiaus, nukankintas ir palaidotas.
Kaip ventajame Rate ipranaauta,
treij dien prisikl i numirusi.
eng dang ir sdi Dievo Tvo deinje.
Jis vl garbingai ateis gyvj ir mirusij teisti ir viepataus per amius.
Tikiu ventj Dvasi, Viepat Gaivintoj,
kylani i Tvo ir Snaus,
su Tvu ir Snumi garbinam ir lovinam,
kalbjusi per pranaus.
Tikiu vien, vent, visuotin, apatalin Banyi.
Pripastu vien Krikt nuodmms atleisti.
Laukiu mirusij prisiklimo
ir bsimo aminojo gyvenimo. Amen.
IMPRIMATUR. + Vysk. Eugenijus Bartulis.
Plg. Kario maldos vadovas. Vilnius: Lietuvos kariuomens ordinariatas, 2003. P. 17-21.